Vad är Scouterna?

Scouterna gör unga redo för livet genom äventyr och utmaningar som får oss att växa som individer. Vi använder scoutmetoden och har funnits i Sverige i över 100 år.

Vi kännetecknas av att vi har schyssta värderingar, att vi är engagerade, kämpar för en bättre värld och har roligt tillsammans.

Vår verksamhet bygger på den värdegrund som du hittar i scoutmetoden, scoutlagen och scoutlöftet.

Som scout tillhör man en avdelning där man är medlem i en patrull.
En patrull är en liten grupp scouter. I patrullen samarbetar du för att klara utmaningarna.
All vår verksamhet bygger på att barn och ungdomar ska lära sig att samarbeta i patruller där man tar ansvar för sig själv och varandra.

I scouterna lär man sig nya saker genom att pröva dem, istället för att läsa sig till hur man ska göra, och man utvecklas som människa genom att hela tiden testa sin egen förmåga.

Denna metod kallar vi för ”learning by doing” eller ”lära genom att göra” på svenska.

Oftast träffas avdelningen en kväll per vecka. Vad vi gör då beror på vad scouterna själva har varit med och bestämt att man ska göra.
Tillsammans skapar man ett terminsprogram.
Många gånger handlar programmet om att man ska öva sig på eller lära sig saker som man sedan får användning för när det händer på riktigt.
En av scoutings metoder är friluftsliv varför stora delar av scoutprogrammet är förlagt utomhus.

Vi har ingen avbytarbänk.

Vill du veta mer om vad vi gör i scouterna? Kolla in videon nedan

Du kan läsa mer om vad Scouterna är på Scouternas rikssajt.