Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjorta eller andra scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Som scoutdräkt räknas scoutskjorta samt profilkläder.
Scoutdräkt är inte obligatorisk men det är ett uppskattat om man har det på sig på avdelningsmöten och andra scoutarrangemang.

Till scoutdräkt bär man enfärgade byxor/kjol gärna i svart eller blå. Undvik starka färger som till exempel röd.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Kontrollera gärna med scoutkåren eller avdelningen innan du handlar, eftersom det ibland görs gemensamma beställningar.

Allt som du handlar för i scoutshopen går tillbaka till scoutrörelsen. Genom ett återbäringssystem kan du som
handlar välja att ge 5% av summan du handlar för direkt till Landvetter scoutkår eller till Scouterna centralt. Välj
att ge dina 5% till Landvetter Scoutkår.

Göteborgs scoutdistrikt har även scoutdräkten till försäljning i distriktskansliet på Carlbergsgatan 1 i Göteborg.

När du köpt scoutskjorta, och visat den för oss, får du 2 märken av oss:

• Blått band med Landvetter Scoutkår, som ska sitta längst upp på vänster ärm.
  • Märke för Göteborgsscoutdistrikt, ska sitta på vänster arm under band med Landvetter Scoutkår.

Scouthalsduk

Scouthalsduken är unik för varje scoutkår (det finns en nationell halsduk, men den används vanligtvis bara när man är utomlands).
Landvetter scoutkår delar ut en scouthalsduk till varje ny scout, när de börjar i Landvetter scoutkår.
Behöver du en ny eller en till (för att t.ex ha att byta med på läger) så kan du köpa den av Landvetter scoutkår. Fråga din ledare för mer info.

Sölja

Söljan används för att hålla ihop halsduken.
Vanligtvis brukar de mindre scouterna tillverka sin egen sölja vid höstterminens start.
Söljor kan också beställas via Scoutvaror.

Märken

I scouterna kan man ta olika märken. Vissa har man gjort ett prov för att klara andra får man när man varit med en viss tid, deltagit i en aktivitet eller för att man tillhör en viss scoutkår eller distrikt.
Var märkena ska sitta på scoutskjorta hittar du i dokumentet ”Märkesplacering på scoutskjortan”, som är bifogat nedan.