Bli scout

Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.
En filmkväll, paddling eller ett besök på tivoli är scouting, när vi gör det på vårt sätt – med scoutmetoden!

Metoden består av sju delar som alla bör ingå i en scoutaktivitet.
Kort kan scoutmetoden sammanfattas med att vi har naturen som vardagsrum och att vi i den lilla gruppen lär genom att göra.
Vi uppmuntrar unga att leda med ett lyssnande och stödjande ledarskap.
Scoutlag och löfte samt symboler och ceremonier är viktiga delar liksom lokalt och globalt samhällsengagemang.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara sedan hela livet.

Till skillnad mot exempelvis vissa idrottsföreningar så kan man börja när man vill.
Man kan till och med ta en paus och komma tillbaks till sina gamla kompisar.

Vuxna, utan tidigare scouterfarenhet, är också välkomna i scouterna.
Som scout och vuxen kan du göra många saker, antingen är du scoutledare på avdelningsmötet en gång i veckan eller så finns det andra alternativ som att till exempel hjälpa till på scoutgården eller att vara lägerledare.
Alla goda krafter är välkomna.

Gå med i vår kår och testa scouting

För att bli scout fyll i formuläret på sidan Jag vill bli scout så kommer vi att kontakta er!

Har du frågor så antingen skicka ett mail till oss (se kontaktsidan) eller kom till scoutgården när det är möte.

Tveka inte – börja scouterna.